Wyciśnij z pomidora wszystko, co cenne. Pomidor dobry na wszystko!

Błonnik – właściwości, rodzaje oraz źródła błonnika
16 sierpnia 2018
Czas na zielone koktajle – idealne na lato
20 sierpnia 2018

Pomidory, pomidory, pomidory! Skąpane w sierpniowym słońcu wykazują najwięcej zdrowotnych właściwości. Troszczą się o serce, skórę, odchudzają, oczyszczają oraz walczą z nowotworami. Dieta bez pomidorów byłaby uboższa o iście polską pomidorówkę, gołąbki, pizzę, leczo, czy lazanię. Wyobrażacie sobie letnią kanapkę bez pomidora? Zapraszamy do artykułu. Wyciśniemy dziś z pomidorów wszystko, co powinieneś/aś o nich wiedzieć.

Likopen i jego właściwości

Pomidory zawierają dużą ilość likopenu, barwnika oraz przeciwutleniacza, który jest wysoce skuteczny w neutralizowaniu wolnych rodników, których nadwyżka sprzyja rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Podobno 2,5 razy więcej likopenu wchłania się z przetworzonych “na gorąco” pomidorów, takich jak: • koncentrat - 42-94 mg/100g, • suszone pomidory - 90 mg, • przeciery - 42 mg, • ketchup - ok.15 mg, • sok - 9,5 mg, • zupa krem - 7-8 mg; podczas gdy 100 g surowych pomidory zawiera go od 0,7 do 30 mg na 100 g. Dlaczego tak się dzieje? Składnik ten jest więziony pod skórką, a podczas rozdrabniania i gotowania, uwalnia się. Dzięki temu nasz organizm lepiej go przyswaja. Likopen w pomidorach broni nas przed rakiem. Wykazano, że jest skuteczny w walce z rakiem prostaty, szyjki macicy, żołądka i odbytnicy oraz rakiem gardła i przełyku. Wyniki badań przeprowadzonych przez Harvard School of Public Health potwierdzają, że składnik ten chroni nasz organizm również przed rakiem piersi i jamy ustnej. Przyswajalność likopenu zwiększa tłuszcz, co oznacza że warto do potraw z udziałem pomidorów dodawać np. oliwę.

Bogate źródło witamin i minerałów

Pojedynczy pomidor może zapewnić około 40% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Witamina C jest naturalnym przeciwutleniaczem, zapobiegającym rakotwórczym działaniom wolnych rodników, uszkadzających błony komórkowe naszego organizmu. Pomidory są bogatym źródłem witaminy A, B, C, E i K oraz żelaza, wapnia, magnezu i potasu. Ten ostatni jest odpowiedzialny za obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej oraz regulowanie ilości wody w organizmie.

Chroń serce z pomidorami

Wykazano, że regularne spożywanie pomidorów obniża poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów we krwi. Lipidy są głównymi winowajcami chorób sercowo-naczyniowych i prowadzą do odkładania się tłuszczów w naczyniach krwionośnych. Likopen zawarty w pomidorach zapobiega utlenianiu lipidów w surowicy, tym samym wywierając działanie ochronne przeciwko chorobom sercowo-naczyniowym. Nie pal, a jeśli już palisz… Jedz pomidory!

Kwas kumarowy i kwas chlorogenowy w pomidorach zwalczają nitrozoaminy, które są głównymi czynnikami rakotwórczymi występującymi w papierosach. Wykazano, że obecność witaminy A w dużych ilościach zmniejsza działanie czynników rakotwórczych i chroni przed rakiem płuc.

Pomidory dobre na wzrok Witamina A, obecna w pomidorach, poprawia widzenie i zapobiega nocnej ślepocie oraz zwyrodnieniu plamki żółtej. Pomidory mają dużo beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Wiele problemów ze wzrokiem powstaje z powodu negatywnego działania wolnych rodników, a witamina A, będąc silnym przeciwutleniaczem, zapobiega im. Dodatkowo likopen wpływa korzystnie na zbawienną dla oka luteinę.

Pomidor jako pomocnik w trawieniu

Pomidory utrzymują zdrowy układ trawienny, zapobiegając (dzięki dużej zawartości błonnika) zaparciom. Chronią organizm przed żółtaczką i skutecznie usuwają toksyny z organizmu. Błonnik podrażnia ściany jelita i pomaga stymulować ruch perystaltyczny oraz uwalniać soki żołądkowe, i trawienne. To z kolei może przyczynić się do właściwej regulacji ruchów jelit i być pomocne w przeciwdziałaniu powstawania raka jelita grubego.

Pomidor na ciśnienie!

Spożywanie pomidora dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia oraz “rozwoju” nadciśnienia. Częściowo jest to spowodowane imponującym poziomem potasu w pomidorach. Potas jest środkiem rozszerzającym naczynia krwionośne, co oznacza, że ​​zmniejsza napięcie w naczyniach krwionośnych i tętnicach, zwiększając w ten sposób krążenie i zmniejszając obciążenie serca.

Pomidory a cukrzyca

Badanie przeprowadzone przez Journal of American Medical Association pokazuje, że dzienne spożycie pomidorów zmniejsza stres oksydacyjny związany z cukrzycą typu 2.

Pomidory chronią skórę

Pomidory pomagają utrzymać zdrowe zęby, kości, włosy i skórę. Miejscowe stosowanie soku pomidorowego jest znane nawet z leczenia ciężkich oparzeń słonecznych. Codzienne spożywanie działa jak dodatkowy filtr przeciwsłoneczny, zwiększając odporność skóry na promienie UVA i UVB, zmniejszając tym samym ryzyko zachorowania na czerniaka. Miąższ pomidorowy oraz sok z pomidorów oczyszcza i nawilża skórę, dzięki wysokiej zawartości witaminy C, niwelującej cienie pod oczami, wzmacniającej naczynka oraz łagodzącej zmiany potrądzikowe. Kwasy AHA w połączeniu z innymi witaminami idealnie sprawdzają się w kosmetykach złuszczających.

Zapobieganie zakażeniom dróg moczowych

Spożycie pomidora zmniejsza częstość zakażeń dróg moczowych. Wynika to z faktu, że pomidory mają wysoką zawartość wody, co może stymulować oddawanie moczu. Zwiększa to eliminację toksyn z organizmu oraz pozwala pozbyć się nadmiaru wody, soli, kwasu moczowego i niektórych tłuszczów.

Pomidor na odchudzanie

Czerwone warzywa składają się z 90% z wody, dlatego są niskokaloryczne (średni pomidor = 26 kcal). Spożywane ze skórą dostarczają nam błonnika, dzięki czemu sprawiają, że czujemy się najedzeni. Wykazują również działanie przyśpieszające przemianę materii.

Na co uważać wybierając pomidory oraz przetwory pomidorowe?

Najbardziej bogate w składniki odżywcze są pomidory zbierane późnym latem i wczesną jesienią. Najlepiej, by pochodziły z własnego ogródka, od znajomych lub ze sprawdzonych upraw ekologicznych. Przy kupnie ketchupu pamiętajmy, by sprawdzać etykiety. Wiele z nich zawiera około 20-30% cukru, liczne konserwanty (benzoesan sodu i sorbinian potasu) poprawiające ich smak i wygląd. Uważajmy także na syrop glukozowo-fruktozowy oraz zagęszczającą skrobię modyfikowaną. Najlepsze ketchupy wyróżniają się dużą ilością pomidorów (100 g sosu otrzymuje się z 207-130 g pomidorów). Natomiast przecier najlepiej sporządzajmy sami, ponieważ przemysłowo wytwarzane koncentraty często są konserwowane benzoesamem sodu. Składnik ten jest wyjątkowo niekorzystny dla alergików. Powoduje nasilanie wydzielania histamin, przez co może zaostrzyć reakcję uczuleniową. Produktów zawierających tą substancję nie powinny też stosować dzieci, osoby starsze, cierpiące na wrzody żołądka, uczulone na aspirynę oraz astmatycy.
Źródła::
[1] Leciejewska A., Pora na pomidora. 6 powodów, dla których warto jeść pomidory, Vita, Nr 8 (2013), sierpień 2015.
[2] Zielewska J.., Gra o pomidor. Dieta pełna radości, Be Active, Nr 3 (3), wrzesień 2015.
[3] https://dieta.mp.pl/zasady/67301,blonnik
[4] https://www.organicfacts.net/health-benefits/vegetable/tomatoes.html#cite-link-2